reklama

Ruka, ktorá hýbe kolískou je rukou, ktorá hýbe svetom

"Každý z nás má mamu. Bez mamy niet života. Rozprestierajú nad nami svoje ochranné krídla, sú našou istotou a bezpečím. Častokrát niekto alebo niečo tieto krídla zraní, doláme. Túžba chrániť v nich stále zostáva. Mamy, ktoré aj cez bolesť a slzy zotrvávajú v úsilí skrášľovať životné príbehy svojich najbližších, zasluhujú našu pomoc." Otvorená skupina žien, ktoré samé seba, s dávkou nadhľadu a humoru, nazývajú Naničmamami, spúšťajú v týchto dňoch veľký celoslovenský projekt na pomoc rodinám, ktoré sú momentálne v núdzi. Nadobúdam istotu, že tieto ženy vôbec nie sú nanič...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Práve dnes moje uši zachytili vysielanie z rádia. V relácii Čo vy na to? telefonujúci poslucháči odpovedali na otázku: "O čom by ste nakrútili film?" Zaujalo ma vyhlásenie staršej dámy: "Dnes je tak hrozne málo lásky medzi ľuďmi. Závidíme si, zatvárame sa jeden pred druhým, nie sme prajní, chýba nám srdečnosť, otvorenosť, úprimnosť. Nezaujímame sa jeden o druhého... Ja by som nahrala film o láske."

Zaujali ma jej slová, pretože nedávno (práve v diskusii na Naničmame) som čítala o tom, ako sa niektorí ľudia pchajú iným do súkromia. Konkrétne pri rekonštrukcii plota bagrista spolu so základmi plota vykopal aj cibuľky kvetín, ktoré ich majiteľka mala v pláne pozbierať a opätovne zasadiť. Kým stihla dokončiť občerstvenie pre strojníka, jej plány narušili dve staré babky, ktoré si vyorané cibuľky bez opýtania prisvojili. Na otázku - kto vám to dovolil? - sa dotyčné osoby rozhorčili a majiteľku obvinili zo skupánstva. Normálne drzosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento mini príbeh spustil hromadu reakcií (podotýkam, že celá diskusia sa niesla v príjemnom duchu pousmiatia sa). Tu jednej mamke niekto nazíza cez okno do spálne ďalekohľadom, tam druhej odpočúva suseda zo spodného poschodia kuchynské rozhovory cez otvorené dvere balkóna a neostýcha sa na druhý deň spýtať na záver príbehu, ktorý nestihla zachytiť, hentam staručký pán spokojne dubasí po pozemku, ktorý mu kedysi dávno patril a zrejme si dodnes nestihol uvedomiť, že je to už dávna minulosť... Každá takáto skúsenosť si zaslúžila pritakanie plné pochopenia a porozumenia, že hoci sme len ľudia, predsa je s nami kríž.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj mňa pochytila tendencia pritakať. Veru tak je, čo sa má kto komu starieť do súkromia... keď tu zrazu vo mne hrklo. Vynorili sa mi slová mojich starých rodičov, ku ktorým chodím na výzvedy a zbieram od nich spomienky na život, ktorý žili v detstve a mladosti. Nezamykali si ani domy, ani majetok. Z domu do domu chodievali žobráci, sporiadky dostávali prídel u jednotlivých rodín. To bola samozrejmosť. Keď prišli drotári zďaleka, tiež sa im v dedine postarali o stravu a nocľah. Zadarmo. Kedy a u koho majú nocovať bolo vopred podelené. Ľudia sa stretávali na priedomiach, delili sa o všetky klebety, pomáhali si, žili spolu a tak sa hovorilo, že celá dedina je jedna rodina. A nielen hovorilo. Takto to aj bolo. Zaujímali sa jeden o druhého, napomínali sa navzájom, vychovávali nielen svoje deti, ale napomenuli aj susedove. A verili v dobro človeka. Pre dobro sa žilo. Áno, áno... viem, že nie vždy bolo všetko takéto ideálne. Otvorenosť medzi ľuďmi však bola samozrejmosťou. Zdá sa mi, že títo jednoduchí ľudia ani netušili, čo to je súkromie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Žijúc svoj prirodzený príbeh, radostný či bolestný, všedný či nevšedný, stretávame sa s príbehmi ľudí okolo nás. Na niektoré sa dívame z diaľky, niektoré sú nám prekvapujúco blízke a do niektorých je nám dovolené preniknúť a stať sa ich súčasťou.

„Otvor mi svoje dvere, otvor mi svoje srdce, lebo som človekom, človekom jedného času, človekom tebe podobným.“

Stránka, na ktorej sa práve nachádzaš, ti umožňuje vstúpiť do neľahkého príbehu niektorej rodiny. Ponúka ti šancu zmeniť ho na krajší, ľahší, veselší. Tu máš možnosť pomôcť reálnym ľuďom s istotou, že tvoja pomoc nebude zneužitá."


Mamy mamám. Zrazu sa stretávam s výzvou otvoriť svoje oči, otvoriť svoje srdce. S výzvou vyjsť zo svojho súkromia a vstúpiť do príbehu iného človeka. V Myšlienkovode z tínedžerských rokov mám zapísanú vetu: "Vždy stojí vedľa nás niekto, kto potrebuje našu pomoc." Táto myšlienka ma zrazu znova dobehla a s oveľa väčšou intenzitou zarezonovala mojím vnútrom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo to tie obyčajné ženy vymysleli? Každá sa predsa pasovala do pozície NANIČ. Kde zrazu nabrali odvahu pustiť sa do tohto veľkého projektu?
Jednoducho sa dívali okolo seba a oči aj srdce mali otvorené. Nesebecky sa zaujímali o osud iných mamiek, iných rodín a zatúžili pomôcť: http://www.nanicmama.sk/aktivity-obcianskeho-zdruzenia-mamam-slovenska/mamy-mamam-velky-celoslovensky-projekt

"S láskou zmeň aspoň kúsok zeme. Možno je moja pomoc len malou kvapkou, verím však, že je súčasťou veľkého oceánu. Chcem pomôcť.
Cítiš to rovnako? Máš však obavu, že tvoja ochota bude zneužitá a pomoc daromná? Svoje obavy hoď smelo za hlavu.

OZ Mamám Slovenska pomáha ľuďom, ktorých dobre pozná. Uvedomujeme si, že medzi nami sa pohybuje množstvo podvodníkov, ktorí sa nehanbia zneužívať dobro a ochotu iných ľudí. Je veľmi smutné, že kôli častým podvodom sa nedostáva pomoci tým, ktorí ju skutočne potrebujú.

Aby sme zaručili férovosť obdarujúcim aj obdarovaným, každá rodina, ktorá sa zapojí do projektu Mamy mamám získava svoju vlastnú Jasmamku. Jej poslaním je navštíviť prihlásenú rodinu a predstaviť jej naše OZ spolu s projektom, do ktorého sa zapája. V priateľskom rozhovore získa základné informácie o rodine a jej momentálnom probléme a ako naozajstná dobrá víla sa stane pre obidve strany spojivkom a zárukou pred akýmkoľvek podozrením z podvodu."

Očividne vedia, čo robia. Ja sa isto pridám. Minimálne oslovím mamku štyroch detí, ktoré vychováva sama a momentálne sú v hmotnej núdzi. Možno je zvyknutá so všetkým sa pasovať sama a vôbec jej nenapadne žiadať niekoho o pomoc, hoci by ju veľmi potrebovala.

„Otvor mi svoje dvere, otvor mi svoje srdce, lebo som človekom, človekom jedného času, človekom tebe podobným.“

P.S. Nanič mamy, vôbec nie ste NANIČ. Ďakujeme.

Katarína Moravová

Katarína Moravová

Bloger 
  • Počet článkov:  103
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu